Kontakt: noordinarywings@windowslive.com

onsdag 18 mars 2009

. 109 . Om att låna bilder från internet till bloggen.

Nu tänker även jag dra mitt strå till stacken när det kommer till att låna bilder från internet till sin egen blogg. Det är inte tillåtet om man inte frågar personen som tagit bilden, eller då webshoppen om man får använda bilden.

Kelly fick en häftig räkning av en fotograf för att hon lånat en bild av honom.

Det räcker inte att man skriver under bilden vem som tagit bilden. Man måste verkligen fråga, t.ex. via mejl, om man får låna bilden till sin blogg.

Emelie Ohlsson har skrivit ett mycket bra inlägg om det här, så gå in här och läs.

Dock så har vissa webshops speciella blogglänkar man kan använda. Såna är Lindex, Have2Have, Nelly och GinaTricot.

Jag har tur i den här bloggen att jag faktiskt inte använt bilder jag inte fått använda. Det är mest bilder som jag själv tagit och det är skönt. Jag kommer helt säkert att skicka e-mail åt ställen om jag vill låna bilder. För att vara på säkra sidan. Jag vill definitivt inte ha en räkning på 2000 kronor i nacken på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar