Kontakt: noordinarywings@windowslive.com

onsdag 4 november 2009

Skriv på! (Boktips)

Image and video hosting by TinyPic
Skriv på! En handbok i skrivandets konst av Elizabeth George

"En handbok i skrivandets konst

Första dagen på mina skrivarkurser brukar jag säga till deltagarna: Ni kommer att få era böcker utgivna om ni uppfyller tre kriterier: talang, passion och disciplin.

I Skriv på! får alla med författarambitioner lära sig hur man bygger upp en roman från grunden. Deckardrottningen Elizabeth George visar hur man går tillväga när man gör en detaljerad plan för en bok och ger praktiska råd om de olika momenten i skrivprocessen, hur man stegvis lägger upp boken, vad man ska tänka på när man bygger upp intrigen, vilka perspektiv man kan använda och hur gestalterna får liv och blod. Generöst delar hon med sig av sitt kunnande och beskriver hur hon själv brukar gå tillväga när hon planerar scenerna, skapar personernas karaktärer, bestämmer miljön och hur noggrann hon är med detaljerna för att skapa trovärdighet."
Texten lånad från Adlibris.com (där ni kan hitta boken för 4 euro, tänk på det.)

Jag har haft den här boken många år nu och inte riktigt fått tag i att läsa den, men ett par dagar före NaNo så kom jag på att jag har den. Mitt i natten när jag inte fick sömn började jag läsa och den är faktiskt riktigt bra. (Speciellt såhär vid NaNo, men nog även annars skulle jag tro.) Bra tips och grejer man kan tänka på om man vill skriva en bok, eller tänkt på det nångång under sitt liv.
Alla som tycker om och skriva kan bra läsa denna bok, helt klart.

Jag har inte ännu hunnit läsa boken klart, men är på bra väg. Alltid ungefär ett kapitel fören jag lägger mig.

-o-o-o-

The book I am reading right now.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar